Szpital Położniczo-Ginekologiczny

porody bezpłatne w ramach kontraktu z NFZ

Stres w ciąży – jak wpływa na dziecko? Jak sobie z nim radzić?

„Stres jest szkodliwy, trzeba go unikać” – to zdanie słyszymy nie raz, ale jak sobie radzić ze stresem, zwłaszcza, kiedy inflacja szaleje, a tuż za naszą granicą jest wojna? 

Wiele kobiet będących w ciąży bardzo niepokoją doniesienia medialne, obawiają się one o przyszłość jeszcze nienarodzonego dziecka. Do tego dochodzi strach przed porodem, niepokój o zdrowie maluszka, a także o sytuację materialną… Czynników stresowych jest dużo, ale trzeba wiedzieć, że płód również reaguje na stres i lepiej oszczędzić mu tych wrażeń. Tylko jak to zrobić?

Każdy z nas wie, czym jest stres. Dotyczy to także kobiet ciężarnych, które czeka istna rewolucja w życiu, więc wiele z nich już martwi się, jak pogodzi pracę z wychowaniem dziecka lub obawia się niezrozumienia ze strony partnera. Negatywnie wpływają także informacje prezentowane w mediach dotyczące wojny czy wzrastających cen. Wszystko to skutkuje narastającym niepokojem u mamy, który odczuwa także dziecko.

Jak stres wpływa na ciążę?

Silne napięcie nerwowe, odczuwane przez dłuższy czas może skutkować obniżoną masą urodzeniową dziecka. Stres powoduje także niedotlenienie i obkurczenie naczyń krwionośnych, a jeśli przez kapilary do łożyska nie zostaną dostarczone odpowiednie ilości tlenu i wartości odżywczych, to może ono nie rozwinąć się prawidłowo. Jeszcze jednym skutkiem stresu w ciąży może być upośledzenie układu motorycznego u dziecka. Zaobserwowano także, że dzieci, których matki były narażone na stres w ciąży są często bardziej niespokojne i płaczliwe, niż ich rówieśnicy urodzeni przez matki unikające stresów.

To jednak nie koniec problemów, jakie może wywołać stres – podnosi on ciśnienie krwi, a to może z kolei prowadzić do porodu przedwczesnego. Często także wywołuje przykre dolegliwości u mamy, takie jak nudności, wymioty czy problemy z wypróżnieniem lub bóle głowy.

Kortyzol – hormon stresu

W sytuacji stresowej wytwarza się kortyzol, hormon produkowany w nadnerczach. W sytuacji, kiedy organizm jest narażony na jego wysoki poziom przez długi czas mogą pojawić się problemy ze snem czy z koncentracją i zapamiętywaniem. Kortyzol ma jednak i dobre strony – kiedy następuje jego wyrzut w sytuacji stresowej, łatwiej nam podjąć działanie. Niestety kortyzol przenika także do płodu i oddziałuje na niego, stąd lepiej unikać przewlekłego stresu w ciąży.

Lekki stres a stres przewlekły

Stres, który mija, nie jest niebezpieczny ani dla mamy, ani dla dziecka. Problemy powoduje stres przewlekły, czyli ciągłe napięcie nerwowe i zdenerwowanie. W ciąży, kiedy w organizmie szaleją hormony, kobieta odczuwa wahania nastroju, a często niewielkie problemy urastają do rangi olbrzymich. Warto wtedy spróbować się uspokoić. Tylko jak?

Sposoby na stres

Aby się zrelaksować warto uspokoić oddech i włączyć sobie relaksującą muzykę. Pomaga także wyjście na spacer i przewietrzenie się. Nawet niewielkie dawki ruchu fizycznego sprawiają, że wydzielają się hormony szczęścia (endorfiny), które poprawiają nastrój i dodają energii. W ograniczeniu stresu pomagają także sen, medytacja oraz uregulowanie rytmu dobowego. Jeśli pojawiają się problemy ze snem warto unikać przed położeniem się do łóżka światła ze smartfonu lub telewizora oraz gorącej kąpieli – wcale nie pomaga zasnąć, a wręcz przeciwnie, pobudza.

Bardzo często w ograniczeniu stresu pomaga także dieta – organizm osłabiony stresem potrzebuje witamin C, E, D oraz tych z grupy B. Kobiety ciężarne nie powinny ich jednak suplementować, a dostarczać organizmowi wraz z dietą.

Aby uniknąć stresu związanego z doniesieniami medialnymi o wojnie czy inflacji, należy po prostu się odciąć! Przyszła mama często za dużo czasu spędza w sieci szukając informacji o tym, co się dzieje, a specyfika mediów często wymusza stosowanie chwytliwych tytułów, które mają przykuć uwagę i wzbudzić niepokój. Lepiej, żeby relacje z tego, co się dzieje, zdał ktoś bliski – wtedy kobieta nie jest narażona na bombardowanie bodźcami i drastycznymi tytułami, które nie zawsze mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Kobieta może także zastąpić prasę wiadomościami z telewizji. Są one zazwyczaj okrojone i rzeczywiście odzwierciedlają sytuację.

Przyszłej mamie humor poprawiają także kontakty z bliskimi i spędzanie z nimi czasu. Warto więc wybrać się z przyjaciółką do kina lub z partnerem do restauracji.

Czytaj także

Sobota 3 grudnia od godz. 9.00

Zapraszamy na Dzień Otwarty

Ostatnie w tym roku Dni Otwarte szpitala.

Strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies.