Szpital Położniczo-Ginekologiczny

porody bezpłatne w ramach kontraktu z NFZ

Co jeść, a czego nie jeść w ciąży.

Dieta kobiety ciężarnej powinna być odpowiednio dobrana do potrzeb organizmu, z uwzględnieniem zasady, aby jeść dla dwojga, a nie za dwoje. Jakie produkty są dozwolone w ciąży, a jakie są kategorycznie zakazane? Jak powinna odżywiać się przyszła mama?

Dieta kobiety ciężarnej powinna być przede wszystkim urozmaicona i obfitująca w warzywa i owoce. Ważne jest zrezygnowanie z fast foodów i produktów przetworzonych. Ważne, aby dziecku nie zabrakło żadnych witamin i minerałów wspierających jego rozwój. Istotne jest także unikanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, np. surowego mięsa, które może być źródłem zakażenia bakteriami Salmonelli czy Listerii.

Produkty, które mogą budzić kontrowersje i niepewność kobiet w ciąży

Surowe mięso, surowe ryby, surowe jajka – to oznacza, że kobieta ciężarna nie powinna jeść tatara, sushi, czy ciast z surowym jajkiem w środku, m. in. tiramisu. Spożywanie surowych produktów może przyczyniać się do zachorowania na listeriozę, salmonellę lub toksoplazmozę. Choroby te są niebezpieczne dla rozwijającego się płodu, dlatego warto unikać potencjalnie niebezpiecznych produktów. Warto przy tym zaznaczyć, że niedopieczone lub niedogotowane mięso również stanowi zagrożenie.

Wędzone produkty – produkty wędzone zawierają w sobie związki o negatywnym wpływie na organizm dlatego nie są rekomendowane. W ciąży przeciwwskazane są produkty wędzone na zimno ze względu na potencjalne ryzyko zakażenia mikrobiologicznego.

Owoce morza w ciąży – owoce morza są bezpieczne, ale tylko wtedy, kiedy pochodzą ze sprawdzonego źródła i nie są surowe. Warto mieć na uwadze, że wiele owoców morza dociera do Polski w postaci zamrożonej. Rozmrażanie i ponowne zamrażanie ich może sprawić, że staną się one źródłem bytowania różnych niebezpiecznych bakterii. Uważaj także na ryby drapieżne – np. tuńczyka, bowiem w ich organizmach kumuluje się rtęć.
Wątróbka – z wątróbki warto zrezygnować, nawet już tej ugotowanej. Zawiera ona witaminę A w formie retinolu, który w dużych ilościach jest toksyczny dla płodu i może powodować wady rozwojowe. Kobieta ciężarna powinna uważać także na pasztety, które często są wykonywane z wątróbki.

Sery pleśniowe – w pleśni mogą bytować bakterie Listeria, które są niebezpieczne dla kobiety i płodu, dlatego produkty pleśniowe (także gorgonzola, camembert) warto na czas ciąży odstawić. Uważaj również na oscypki – te prawdziwe robione są z niepasteryzowanego mleka, przez co mogą stanowić potencjalne zagrożenie.

Słodycze i słodkie napoje gazowane – nie są one zalecane dla nikogo, tym bardziej w ciąży. Puste kalorie przyczyniają się do tycia, a nie zawierają one żadnych wartościowych dla dziecka i przyszłej mamy substancji.
Alkohol, papierosy – to substancje absolutnie zakazane w ciąży. Nawet niewielka ilość alkoholu może spowodować zaburzenia w rozwoju dziecka. Zalecana jest całkowita abstynencja.
Kofeina – to używka występująca w kawie, herbacie, napojach energetyzujących, napojach kolorowych, kakao, a także w lekach wydawanych bez recepty. Wysokie spożycie kofeiny przez kobiety w ciąży może zaburzyć prawidłowy przebieg ciąży. Badania naukowe wskazują na związek między nadmiernym spożyciem kofeiny, a ryzykiem poronienia.

Napary ziołowe

Absolutnie zakazane są między innymi:

  • ziele piołunu,
  • aloes,
  • olejek anyżowy,
  • olejek koperkowy,
  • liść boldo,
  • kłącze pluskwicy,
  • nasienie kozieradki,
  • kora kruszyny,
  • liść miłorzębu,
  • korzeń/kłącze lukrecji,
  • owoc jałowca,
  • kłącze krzyżownicy zwyczajnej,
  • kora kruszyny amerykańskiej,
  • korzeń rzewienia,
  • liść szałwi,
  • liść/owoc senesu,
  • liść mącznicy,
  • borówka brusznica,
  • lubczyk ogrodowy,
  • serdecznik pospolity.

Surowce bezpieczne w ciąży to m.in. imbir lekarski, żurawina wielkoowocowa, mięta pieprzowa. W ciąży można stosować również, m.in. koszyczek rumianku, nasienie lnu, nasienie babki jajowatej, nasienie babki płesznik.

 

Czarna, czerwona i zielona herbata w ciąży

Czarna herbata zawiera teinę, działającą podobnie jak kofeina. Teina w nadmiarze może przyczynić się do niskiej masy urodzeniowej dziecka, a nawet zwiększać ryzyko poronienia
Jednak nie tylko czarna herbata w nadmiarze może szkodzić – wszystkie herbaty na bazie suszonych liści krzewu herbacianego w nadmiarze nie są wskazane. Mowa tu o herbacie zielonej, oolong, czerwonej, pu-erh, białej, jednak w ciąży powinno się pić głównie wodę.

Dla wielkich fanek herbaty istnieje odmiana czerwonej herbaty – rooibos, która nie zawiera w sobie teiny. Może skutecznie zmniejszać nudności towarzyszące ciężarnym.

Czytaj także

Pokój dla maluszka

Jak przygotować kącik dla noworodka? W sklepach znajduje się dziś całe mnóstwo artykułów do pokoju niemowlaka. Wybór należy do rodziców. Pamiętać należy, aby w tych

czytaj więcej

Sobota 3 grudnia od godz. 9.00

Zapraszamy na Dzień Otwarty

Ostatnie w tym roku Dni Otwarte szpitala.

Strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies.